

Programmas uzdevumi 1.posmā (1-3gadi)
Bērna attīstība no 2 līdz 3 gadiem
Sasniedzot divu gadu vecumu, māk labi turēt rakstāmrīku, zīmē pagaidām vēl bezjēdzīgas figūras. Jau prot staigāt pa nelīdzenu virsmu, pārkāpt maziem grāvīšiem, nolekt no 10-15 cm augstas vietas, dažreiz prot ar abām rokām noķert bumbiņu, ja tā mesta no tuvas distances.
Sasniedzis trīs gadu vecumu, bērns mācās braukt ar trīsriteni, šūpoties, slēpot, peldēt, nostāties uz slidām, spēlēt futbolu.
Bērna sociālās un emocionālās prasmes
Sasniedzot divu gadu vecumu, mazais, saskarsmē ar tuviniekiem spilgti izrāda emocijas – smaida, žestikulē, skatās acīs, bet no kontakta ar svešiniekiem var izvairīties. Gaida uzslavu, saprot vārdus „labi” un „slikti”. Sekojot pieaugušo piemēram, rūpējas par dzīvniekiem, augiem. Pēc pieaugušā paskaidrojuma spēj gaidīt kādas vēlamas darbības sākumu, uzreiz neraud un nepieprasa savu.
Divu gadu un sešu mēnešu vecumā mazulis jau lepojas ar saviem panākumiem un vēlas tikt novērtēts pozitīvi. Pazīstamas jūtas ir pieķeršanās, mīlestība, dusmas, aizvainojums, prieks. Sāk apzināties savu dzimumu. Pret nepazīstamiem cilvēkiem sākumā piesardzīgs, bet, ja viņu attieksme ir labvēlīga, atsaucīgs un draudzīgs. Sajūt vāja vai stipra rakstura cilvēkus un izturas pret viņiem atšķirīgi – neklausa vai respektē.
Pārkāpjot trīs gadu slieksni, bērns jau spēj apvaldīt emocijas – neklaigā sabiedriskās vietās, neskraida pa ielu, pazīst kauna un vainas sajūtu. Spēj novērtēt citu negatīvo rīcību un aizrādīt, ka nevar kauties, plēst, atņemt, apvainot un kaitināt citus. Var būt greizsirdīgs, dusmīgs, viltīgs, draiskulīgs. Emocionāli jūt līdzi izrāžu, grāmatu, filmu varoņiem. Pamana citu emocijas un ņem vērā (netrokšņo, ja tēvs noguris guļ). Labvēlīgi noskaņots pret citiem bērniem, vēlas kopīgi rotaļāties, dalās ar rotaļlietām.
Bērna kognitīvās prasmes
Ap divu gadu vecumu bērna uzmanības noturība ir līdz pusstundai. Viņš prot ievietot ģeometrisku figūru atbilstošā rāmītī. Atšķir 3-4 krāsas, var nosaukt, atrast pēc parauga. Atšķir priekšmetu svaru, faktūru, temperatūru (viegls, smags, mīksts, ciets, auksts, silts). No klucīšiem prot būvēt celiņu, žogu, māju utt. Var izpildīt līdz 3 secīgus norādījumus – paņem, aiznes un noliec.
Ap divu gadu un trīs mēnešu vecumu bērnam spēles sāk nozīmēt ne vien izklaidi, bet arī attīstību. Šajā vecuma viens pats var rotaļāties jau 40 minūtes vai pat stundu. Divu gadu un sešu mēnešu vecumā bērns prot atrast dažādu izmēru priekšmetus vienā krāsā; atšķir 4-6 ģeometriskas formas, prot pēc parauga salikt celtnes no 10 un vairāk dažādu krāsu un izmēru klucīšiem. Spēj izprast un atcerēties vienkāršus bērnu grupas spēles noteikumus, piedalās tajās. Atceras iepatikušos mūziku, patīk dejot.
Pārkāpjot trīs gadu slieksni, bērna rotaļās parādās lomu spēles elements – ar lelli spēlē «māte un meita», veikalu vai dakteri, nosaucot savu lomu. Runā abu lomu vietā. Patīk kustēties mūzikas pavadījumā. Parādās plānošanas iemaņas – bērns paziņo, ka tagad viņš rotaļāsies ar mašīnīti vai skatīsies bildes grāmatā. Pēc taustes var nosaukt priekšmeta formu. Var pēc parauga salikt piramīdu no 8-9 gredzeniem.
Bērna valodas prasmes
Ap divu gadu vecumu mazuļa vārdu krājums ir aptuveni 250-300, tajā skaitā saīsinājumi vai pārveidojumi. 2-3 vārdu teikumi. Novērtē sevi: “labs”, “liels”, “skaists”; saka: “paldies”, “atā”, “labdien” ar savām izrunas īpatnībām. Atceras rotaļu biedru vārdus, pazīst viņus. Var parādīt pieaugušā nosauktās sejas un ķermeņa daļas.
Divus gadus un trīs mēnešus vecs bērns spēj uzbūvēt 3-4 vārdu teikumu. Ap divu gadu un sešu mēnešu vecumu mazulis jau spēj atbildēt, piemēram, uz tādiem jautājumiem: “Kā tevi sauc?” (vienkāršoti vai pilnībā pareizi). Parādās pirmā interese par burtiem un cipariem. 2-3 teikumos var pastāstīt par attēlā redzamo sižetu. Spēj nosaukt savas emocijas, sajūtas – man ir jautri, man sāp, es gribu utt.
Divu gadu un deviņu mēnešu vecumā, kā arī, pārkāpjot trīs gadu slieksni, bērna vārdu krājums strauji palielinās. Sākas arī burtu un ciparu apgūšana. Izrunā 5-6 vārdu frāzes. Veido savus vārdus. Aktīvā runa ir ap 1500 vārdu. Uz pirkstiem prot parādīt savu gadu skaitu.
Jāatceras!
Šis uzskaitījums ir orientieris, ka bērniņa attīstība rit atbilstoši viņa vecumam, taču noteikti nav jāuztver kā standarts. Ja mazais ir topošs ģēnijs, tas būs manāms. Ja mazulis ir slinkāks kādu iemaņu apgūšanā, varbūt vecākiem ir laiks padomāt, vai viņi velta savam mazulim pietiekami daudz laika, vai neatstāj viņa attīstību pašplūsmā. Pirmajos trīs dzīves gados vecāku paraugs, uzmanība un klātbūtne ir visvarīgākais aspekts mazuļa attīstībai.