Grupa "Rūķīši"
Grupa "Rūķīši" (1.5-2 gadi)
Pirmsskolas izglītības skolotājas:
Leonora P. un Viktorija J.
Par bērniem rūpējas:
Marina C.
Programmas uzdevumi 1.posmā (1-3gadi)
1-2 gadi vecumposmu raksturojums
Ap gada un trīs mēnešu vecumu bērns apgūst un pilnveido staigāšanas prasmes. Var iet un nest rokās bumbu. Pieturoties pie pieaugušā rokas, var kāpt pa kāpnēm, pārkāpt pāri nelieliem šķēršļiem, noturēt līdzsvaru. Sasniedzot gada un sešu mēnešu vecumu, mazais jau prot ne tikai patstāvīgi staigāt, bet arī apsēsties un sēdēt, lēkāt, pietupties, kāpt pa kāpnēm, mest bumbu uz augšu, uz leju un uz priekšu, kā arī citādi apzināti pārvaldīt savu ķermeni. Kad sasniegts gads un deviņi mēneši, mazulis pēc norādījuma vai patstāvīgi var noiet pa dēlīti, kas nedaudz pacelts virs grīdas, vai vingrošanas soliņu, iemest bumbu uz grīdas novietotā grozā, uzrāpties uz dīvāna vai krēsla, tāpat norāpties no tiem.
Bērna sociālās un emocionālās prasmes
Kad mazulis pārkāpis gada robežu, viņš parasti jau atdarina pieaugušo mīmiku, kustības, emociju izpausmes. Emocionāli reaģē uz cita bērna noskaņojumu, uz svešiniekiem, negaidītiem notikumiem, jauniem iespaidiem. Viegli pakļaujas uzmanības novēršanai, arī emocionālais stāvoklis var ātri mainīties. Savas darbības pavada ar atbilstošu mīmiku un citām emociju izpausmēm.
Kad sasniegts gads un seši mēneši, bērns sāk aktīvi izrādīt savas negatīvās emocijas, visbiežāk – dusmas, un pauž tās kliedzot, vicinot rokas, dauzot kājas pret zemi u.tml. Pārdzīvo kritiku, aizrādījumus un priecājas par saviem panākumiem. Interesējas par citu bērnu aktivitātēm, iespējama negatīva rīcība – nedod citiem bērniem savas rotaļlietas vai pat atņem tās viņiem. Atdarina pieaugušo emocionālo reakciju – pažēlo, jūt līdzi. Ir ar mieru palikt tuvu radinieku uzraudzībā, kaut gan joprojām emocionāli saistīts ar māti.
Savukārt, kad mazulim aprit gads un deviņi mēneši, viņš atdarina pieaugušo reakciju prieka, sarūgtinājuma, trauksmes situācijās. Uztver pieaugušā balss intonācijas, rotaļas pavada ar emocionāliem izsaucieniem, mīmiku. Var apvainoties un rādīt neapmierinātu sejas izteiksmi par sodu, aizliegumu. Emocionāli dažādi spēj reaģēt uz mūziku.
Bērna kognitīvās prasmes
Aptuveni gada un trīs mēnešu vecumā bērns pēc konkrētu darbību atkārtošanas spēj atcerēties, ka pēc rotaļām jāsaliek rotaļlietas kastē, pēc pusdienām jāieliek krūzīte izlietnē utt. Var izpildīt arī norādījumus – sameklē, atnes, noliec vietā vai sameklēt noteiktas krāsas priekšmetam atbilstošas krāsas citus priekšmetus. Prot uzlikt un noņemt aplīšus no piramīdas. Fotogrāfijās pazīst vecākus vai citus tuviniekus, kā arī pats sevi – spogulī. Spēj atkārtot jau apgūtas rotaļāšanās prasmes – baro lelli, liek gulēt pelīti, stumda mašīnīti, pavadot to ar atbilstošām skaņām.
Kad mazulim aprit gads un seši mēneši, viņš pēc pieaugušā lūguma atrod noteiktas formas vai lieluma priekšmetus – apaļus un kvadrātveida; lielāko un mazāko. Atšķir 2-3 krāsas, var atrast priekšmetu tādā krāsā, kādu norādījis pieaugušais. Prot atrast līdzīgus priekšmetus neatkarīgi no to krāsas vai izmēra. Gada un deviņu mēnešu vecumā mazulis jau atšķir 3-4 krāsas, vienas formas 3 izmērus (liels, mazāks, vismazākais), lielāko un mazāko no 5 priekšmetiem.
Bērna valodas prasmes
Ap gada un trīs mēnešu vecumu mazuļa aktīvo vārdu (kurus pats izrunā, lieto ikdienā) krājums ir ap 20, tai skaitā paša darināti „vārdi”. Strauji pieaug pasīvo vārdu (kurus saprot) krājums. Zina tuviniekus vārdus, atceras rotaļlietu, apģērba, apkārtējo priekšmetu, ķermeņa daļu nosaukumus un var tos parādīt. Gada un sešu mēnešu vecumā vārdu krājums ir jau ap 40 vārdiem.
Sasniedzot gada un deviņu mēnešu vecumu, bērns jau parasti lieto 2 vārdu teikumus, spēj atbildēt uz jautājumiem “Kur?”, “Kas tas ir?”, “Ko dara?” u.tml. Aktīvo vārdu krājums arvien palielinās.