Grupa "Sarkangalvīte"
Grupa "Sarkangalvīte" (4-5 gadi)
Pirmsskolas izglītības skolotājas:
Nataļja Č. un Tatjana Š.
Par bērniem rūpējas:
Viktorija A.
ProProgrammas uzdevumi 2.posmā (3-5 gadi)
3–5 gados pieaug bērna tieksme pēc patstāvības.
To var novērot dažādās ikdienas darbībās: viņš pats grib apģērbties, pats grib uzsmērēt maizīti, grib palīdzēt saslaucīt gružus. Tālākais atkarīgs no tā, vai vecāki ir tik pacietīgi, lai ļautu bērnam pašam veikt šīs darbības, jo tas, protams, nenotiek tik ātri, kā to dara vecāki. Toties tas dara bērnu priecīgu un lepnu, jo viņš visu spēj paveikt pats! Tas mudina viņu arvien biežāk visu darīt pašam, negaidot vecāku palīdzību.
Bērna vēlme būt patstāvīgam novērojama arī citās ikdienas situācijās: viņš arvien vairāk laika pavada bez vecāku klātbūtnes (pirmsskolas izglītības iestādēs, ciemojoties pie tuviniekiem, rotaļājoties bērnu laukumos), un šajā laikā bērns mācās sadarboties un komunicēt ar citiem.
Valodu mācību joma
Stāsta, ka cilvēki var sazināties dažādi. Atbild uz jautājumu un uzdod vienkāršus, īsus jautājumus, saistītus ar ikdienu. Uzklausa citus, iesaistās sarunā. Saklausa un mācās atšķirt runas intonācijas, kuras pauž emocijas.
*Atbild uz vienkāršiem jautājumiem par zināmiem priekšmetiem, dzīvām būtnēm un darbībām. *Sarunā izsaka frāzes par priekšmetiem, dzīvām būtnēm un darbībām. *Vēršas pie citiem, lai izteiktu savu vajadzību īsās frāzēs. Klausās tekstu, nosauc darbojošās personas, to emocijas un darbības. Stāsta par redzēto, dzirdēto, piedzīvoto, saskaņo vārdus teikumā. Atšķir un nosauc pirmo skaņu vārdā. Mācās pareizi izrunāt visas skaņas. Darbojoties iepazīst sev nozīmīgus burtus. Lasa savu vārdu un atsevišķus uzrakstus apkārtnē.
Raksta burtu elementus neierobežotā laukumā. *Saklausa garos patskaņus un līdzskaņus.
Sociālā un pilsoniskā mācību joma
Stāsta par sevi (dzimums, vecums, izskats, vārds, uzvārds) un savu ģimeni (ģimenes locekļi, viņu vārdi, uzvārdi, izskats, profesijas). Atšķir raksturīgākās emocijas (prieks, dusmas, bēdas, bailes). Orientējas izglītības iestādes telpās. Veic patstāvīgi izvēlētu vai piedāvātu darbību . Rotaļājas un darbojas pārī un nelielā grupā. Atšķir labu rīcību no sliktas saskarsmē ar citiem. Skaidro, kā un kādēļ vērsties pēc palīdzības pie pieaugušā sliktas pašsajūtas gadījumā, nedrošā vai vardarbīgā situācijā. Ievēro un salīdzina atšķirīgus cilvēku paradumus . Nosauc nozīmīgākās Latvijas tradīcijas, piedalās valsts svētku svinēšanā. Parāda Latvijas karogu un atpazīst himnu. Skaidro un cenšas ievērot grupā pieņemtos kārtības un drošības noteikumus. Sakārto savu darba vietu pēc darba. Apģērbjas ar pieaugušā palīdzību. Pareizi tur un lieto galda piederumus. Skaidro, kas jāievēro, rīkojoties ar karstiem šķidrumiem vai priekšmetiem un nepazīstamām vielām, piemēram, medikamentiem, sadzīves ķīmiju.
Kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma
Variē līnijas, krāsas, tekstūras, formas un laukumus radošajā darbā. Dzied atbilstoši dziesmas tonalitātei un ritmam kopā ar pieaugušo. Veic kustības atbilstoši mūzikas ritmam un tempam. Izspēlē atsevišķas epizodes no dzirdētā literārā darba. Runā skaitāmpantus un īsus dzejoļus. Vēro, klausās, spēlējas un iztēlojas; rada un īsteno ideju sevi interesējošā mākslinieciskā darbībā. Mākslinieciskajā darbībā eksperimentē ar dažādiem materiāliem un tehniskajiem paņēmieniem. Improvizē ar skaņu rīkiem un kustībām, piebalsojot mūzikai vai attēlojot literārajā darbā dzirdēto. Stāsta par savā radošajā darbā un mākslas darbā attēlotajiem notikumiem, tēliem, izteiktajām emocijām un idejām. Dzied tautasdziesmas, piedalās rotaļās, dejās, gatavojas gadskārtu svētkiem un piedalās to svinēšanā.
Dabaszinātņu mācību joma
Praktiskā darbībā iepazīst un nosauc no plastmasas, papīra, akmens, koka izgatavotu priekšmetu īpašības. Praktiskā darbībā saskata novēroto iežu un ūdens īpašības. Novēro līdzenu un nelīdzenu zemes virsmu, norāda augstas un zemas vietas tuvākajā apkārtnē. Novērotās dabas parādības saista ar gadalaiku. Vēro un nosauc novērotos debess ķermeņus. Vēro un nosauc tuvākajā apkārtnē sastopamos augus, dzīvniekus un sēnes, raksturo to pazīmes. Piedalās apkārtnes sakopšanā, augu un dzīvnieku kopšanā. Izturas saudzīgi pret augiem un dzīvniekiem. Ar pieaugušā atbalstu ievēro drošības noteikumus saskarsmē ar augiem, sēnēm un dzīvniekiem.
Matemātikas mācību joma
Praktiskā darbībā nosauc priekšmetu skaitu pieci apjomā. Izvēlas atbilstošu ciparu (1–5) priekšmetu skaita apzīmēšanai . Praktiskā darbībā veido priekšmetu kopas pieci apjomā dažādās variācijās. Grupē priekšmetus pēc vienas pazīmes, piemēram, krāsas, lieluma, formas . Salīdzina priekšmetu kopas pēc skaita, lietojot jēdzienus vairāk, mazāk, tikpat. Praktiskā darbībā ar nosacītu mēru nosaka garumu (attālumu) un ietilpību (cik priekšmetu vai šķidruma vienību ietilpst noteiktā objektā). Pēc nosacījuma un radoši veido sakārtojumus, to skaitā ritmiskas rindas no priekšmetiem un ģeometriskajām figūrām, kas atšķiras pēc vienas pazīmes. Praktiskā darbībā apkārtējā vidē izzina ģeometriskās plaknes figūras (riņķi, trijstūri, četrstūri) un telpiskus ķermeņus (lodi, kubu, piramīdu) un raksturo to formu. Nosauc objekta atrašanās vietu telpā, lietojot jēdzienus virs, zem, pie, aiz, blakus.
Tehnoloģiju mācību joma
Atbild uz jautājumiem par ieceres īstenošanas nepieciešamību. Izsaka ideju savas ieceres īstenošanai un izvēlas materiālus . Mācās īstenot savu ieceri, ievērojot drošības noteikumus attiecībā uz darba piederumu un instrumentu lietojumu. Mācās novērtēt savas ieceres īstenošanas procesu un rezultātu, atbildot uz pieaugušā jautājumiem vai neverbāli, paužot emocijas par darba rezultātu. Apgūst dažādus darba paņēmienus un drošības noteikumus savas ieceres īstenošanai no papīra un tekstilmateriāliem: līmējot savieno detaļas; plēš papīru pa līniju; loka papīru divās daļās, lai iegūtu sev vēlamo formu (kartīte); ar šķērēm izgriež vienkāršu formu siluetus. Rada telpisku konstrukciju, kombinē dažādus materiālus un to sastiprināšanas paņēmienus. Veido regulāras un neregulāras formas no dažādiem veidošanas materiāliem – veltnē starp plaukstām un uz pamatnes, noapaļo, izvelk un formē atsevišķas detaļas, veido iespiedumus. Mācās pareizi turēt un lietot rakstāmpiederumus un darbarīkus. Veic atsevišķas darbības ēdiena pagatavošanā, nosauc garšīgus un veselīgus pārtikas produktus.
Veselības un fiziskās aktivitātes mācību joma
Pārvietojas dažādās vidēs pēc nosacījuma: soļo, skrien, rāpo, lien, veļas, lec, mācās noturēt līdzsvaru. Pārvar šķēršļus dažādos veidos pēc paša un/vai skolotāja izvirzītiem nosacījumiem sev piemērotā tempā. Pārvieto priekšmetus dažādos veidos pēc paša un/vai skolotāja izvirzītiem nosacījumiem: tver, padod, ripina, velk, stumj, met, sper. Ar prieku iesaistās fiziskajās aktivitātēs telpās un ārā un stāsta, ka veselīgi dzīvot nozīmē lietot veselīgu uzturu, ievērot dienas režīmu, ģērbties atbilstoši laikapstākļiem, regulāri iesaistīties fiziskajās aktivitātēs; mācās ievērot veselīga dzīvesveida principus. Mācās saskatīt iespējamos traumu gūšanas veidus (sasitumi, zilumi, nobrāzumi) un rīkojas atbilstoši norādījumiem, kas saistīti ar drošību. Ikdienā ievēro personīgo higiēnu.